Ez legyen a vállalkozónők 7 jó szokása

 

vallalkozono_7_szokasa.jpg

Stephen R. Covey - The Seven Habits of Highly Effective People c. könyvét olvasgatva azon töprengtem, hogy mit jelent ez a hét szokás a vállalkozónők életében. A munka-magánélet összeegyeztetése kapcsán konkrét példák jutottak az eszembe.

  1. Légy proaktív! – Az előrelátóan cselekvő nő nem azzal tölti az idejét, hogy búslakodik azon, amin nem tud változtatni, hanem azzal, hogy a lehető legjobban reagáljon a helyzetekre. Ha például gyermekvállalást tervez, akkor tudja, hogy sok időt kell majd otthon töltenie és alacsonyabb lesz a jövedelme, ezért már előre gondolkozik, hogy milyen rugalmasan végezhető megbízásokat tudna elvállalni otthonról, vagy milyen online vállalkozást indíthatna.
  2. Már a kezdetekkor lásd a célt! – Ha a városnézés csak céltalan mászkálás a városban, akkor biztosan belebotlik az ember egy-egy látnivalóba, de megeshet, hogy épp a legszebbet hagyja ki. Ha tudja, mit szeretne megnézni, akkor egy torony előtt fog állni, ahonnan látja azt is, hova fog felérni, és nagyjából hány lépcsőfokot kell addig megtennie. Ezután elég mindig csak az eggyel feljebbi lépcsőfokra figyelnie, fel fog érni. Vagyis kell a válasz a Miért akarok vállalkozni? kérdésre. A pénz, önállóság, szakmai siker, rugalmas munkaidő vagy több szabadság miatt? Ha belekezdek a tevékenységbe konkrétan megfogalmazott cél nélkül, akkor lehet, hogy nagyon sikeres leszek, de épp abból a szabadidőből lesz kevesebb, amit szerettem volna. Ugyanígy az önállóságra törekvésem lehet a szakmai sikerem gátja.
  3. A fontos dolgokat tedd előre! – Megvan a cél, látni a lépcsőfokokat, mégis egy helyben toporgok. Egy hetes munkanaplót visszaolvasva már látszik, hogy az idő nagy részét mivel töltöttem. Ha csak a sürgős, de apró dolgokkal (pl.: ügyintézés) és a rutin teendőkkel (pl.: adminisztráció) telt, akkor toporogtam. A sürgős és fontos feladatok (pl.: karácsonyi értékesítés) után a fontos, hosszú távú teendők következzenek (pl.: jövő évi marketing tervezése), ezek képezzék a mindennapok fő tevékenységeit, ezekhez igazítsuk az apró teendőket, és ne fordítva!

 

SÜRGŐS

NEM SÜRGŐS

FONTOS

I. Tevékenység

Kritikus helyzetek

Égető problémák

Határidős munkák

II. Tevékenység

Kapcsolatépítés

Új lehetőségek keresése

Tervezés, megelőzés

NEM FONTOS

III. Tevékenység

Közbejött dolgok

Küszöbön álló ügyek

Pár megbeszélés

IV. Tevékenység

Rutin teendők

Telefonhívások, posta

Puszta időtöltések

 

 

  1. Törekedj kölcsönös győzelemre! – Jó a kompromisszum, de a legjobb a közös megoldás. Ha kompromisszumot kötök, akkor ütköző érdekek esetén engedek valamiből, hogy egy másik dolog teljesülhessen. De sokkal gyakrabban olyan közös megoldási lehetőségek, amikor az ütköző érdekek összebékíthetők, egyikből sem kell engednünk. A vállalkozónők esetében itt a családdal és a vállalkozással töltött időre gondolok. Első ránézésre kompromisszumos helyzetnek tűnhet a kérdés, hogy kivel-mivel töltsük az estéket. De ha jobban belegondolunk, szinte mindig vannak olyan feladatok egy vállalkozásban, amibe szívesen besegít a családunk, pusztán azért, mert együtt tevékenykedni jól esik. De ugyanilyen közös megoldás lehet egy gyereksarok kialakítása az irodában.
  2. Először a másikat értsd meg, aztán értsd meg magad! – Már a fejünkben a válasz, a következtetés, a kötekedő kérdés, pedig a partner még be sem fejezte a mondatot. A figyelem lehet a vállalkozónő legfontosabb eszköze. Ha ugyanolyan odafigyeléssel fordul a vevőihez, mint a gyermekét nevelő anya, vagy az idős szülőket gondozó nő, akkor a valós problémákra megfelelő, és nem előre gyártott válaszokat tud adni.
  3. Használd ki a szinergiákat! – Szinergia, azaz együtthatás, a kreatív együttműködés alapelve. Ami az egyik területen melléktermék, az máshol forrás lehet. Ha egy kisgyermekes édesanya kezd el babablogot vagy gyermekverseket írni, a mindennapi örömei lehetnek a forrásai az alkotásainak. Bármilyen üzleti tevékenység, ami gyerekekkel, családdal kapcsolatos, csak profitálhat belőle, ha a magánéletben szerzett tapasztalatokat is felhasználjuk hozzá.
  4. Élezd meg a fűrészt! – A fűrész jobban működik, ha megélezik - a sikeres embernek pedig az esze vág jobban, ha fejleszti önmagát. Test, szellem, lélek – mindhárom fejlesztésére időt, energiát érdemes szánni. Egy vállalkozónőnek nem csak a vállalkozásában, de otthon, a második műszakban is talpon kell lennie. Az irodai, szellemi munkát végzők sokszor elhanyagolják a testüket, a gerincüket, pedig az minden értelemben tartást ad. A szellemi munka, a tanulás elengedhetetlen a vállalkozói versenyhelyzetben, jó esetben viszont a vállalkozás területe egybeesik az érdeklődési körrel, ezért nem teher a tanulás. Az érzelmek egyensúlya, azok megértése és megélése nélkül azonban csak egy mutatós, jól felcímkézett, üres konzervdoboz válik majd belőlünk.

 

A cikk pont 1 éve, 2015. januárjában jelent meg a vállalkozzitthon.hu oldalon.